Business Memoires
Uw bedrijf, uw levenswerk.
Lees verder
Heeft u plannen om de zaak te verkopen? Nadert u uw pensionering? Hoe kijkt u aan tegen uw levenswerk? Laat uw verhaal – uw business memoires – op papier zetten door een professionele interviewer.
Vertel over de groei én de lastige perioden, gezien door de bril van nu. Uw keuzes, het plezier, het succes, uw trots. Maar ook de moeilijke momenten. Wat wilt u graag nog even kwijt over hoe het gelopen is?
Het krijgt een plek in uw ‘business memoires’. Uw bijzondere persoonlijke geschenk aan uw gezin, uw familie, medewerkers, leveranciers en klanten. Bent u klaar voor uw zoektocht naar het verhaal van uw bedrijf?
Wanneer wordt het tijd voor business memoires?
Terugkijken, daar zijn voor een ondernemer en een bedrijf globaal vier aanleidingen voor. Vier gelegenheden om te zeggen: hoe zijn we hier gekomen, hoe zijn we succesvol geworden, wat is ons DNA?
1 Transitie
Uw organisatie staat voor een transitie. Hét moment om niet alleen de historie vast te leggen en het DNA van succes te omschrijven maar meteen ook de wending goed in te leiden. Neem stakeholders mee door de historie en bereid ze voor op een nieuwe toekomst!
2 Overdracht
Dit is het moment om een mijlpaal in de geschiedenis van een organisatie markeren en tegelijk de nieuwe tijd inluiden. Pak het moment, maak een mooi document om de omslag te markeren, om terug te blikken en naar de toekomst te kijken.
3 Jubileum
Gebruik het x-jarig bestaan niet alleen om een mooi feestje te bouwen, maar ook om medewerkers en relaties ook iets van waarde mee te geven. Iets dat blijft, lang nadat de band de laatste tonen van ‘Thank you for the music’ heeft gespeeld.
4 Afbouwen, pensioen
Business memoires in hun puurste vorm. De ondernemer beschouwt zijn/haar levenswerk. De groei en bloei, de lastige tijden, de ontwikkelingen en de trends, gezien door de bril van nu. Wat wilde u graag nog even kwijt?
Verschijningsvormen: hoe zien business memoires er uit?
U denkt aan business memoires, ondernemersmemoires, een bedrijfs- of jubileumboek, een ondernemersboek, bedrijfsgeschiedenis of company history? Goed idee! Dit zijn vier aantrekkelijke verschijningsvormen waarin uw verhaal goed tot z’n recht komt. Ook het overwegen waard: een podcast!
Vragen en antwoorden over
business memoires
Hoe zien ‘business memoires’ er uit?
Het kan elke vorm krijgen die u wenst. Een boekje, een brochure met foto’s, een bewaarmagazine of misschien zelfs een serieus boek van 150 tot 200 pagina’s? U bepaalt het samen met de interviewer.
Wat is er voor nodig?
Een serie goede gesprekken. De interviewer neemt u mee door de tijd, stelt vragen ter verheldering. En helpt u en uw geheugen een handje. Hij schrijft uw verhaal. U leest het manuscript mee en corrigeert waar nodig.
Hoe veel tijd gaat er in zitten?
Dat hangt deels af van uw ambities en van uw geheugen. Als u een archief heeft waaruit wij de highlights van de jaren kunnen distilleren, dan kan dat een leidraad voor de gesprekken zijn.
Ik ben geen borstklopper. Is dit iets voor mij?
U hoeft geen ijdeltuit of opschepper te zijn om het verhaal over uw bedrijf eindelijk eens op papier te zetten. De toon, de aanpak en de verschijningsvorm brengen we in overeenstemming met uw stijl en persoonlijkheid.
Hoe weet ik of dit voor mij werkt?
Maak kennis met de interviewer. Ga het gesprek aan. Maak samen een plan – wat is belangrijk, wat wilt u zeker niet vergeten? Wat zijn de feiten, de anekdotes? Zo krijgt u gaandeweg de smaak te pakken!
Waar begint het?
Met een persoonlijke kennismaking. Die is uiteraard kosteloos. Samen bespreken we de aard van uw bedrijf, bekijken we de foto’s en eventueel andere bronnen. We bespreken de mogelijkheden en de kosten.
Gedane zaken: voorbeelden van business memoires

Het succesverhaal van vijf ICT-ondernemers, ‘de bende van vijf’
Vijf ICT-ondernemers – ook wel aangeduid als ‘de bende van vijf’ – kozen de schuur naast een boerderij in Leusden als vestiging voor hun net gestarte bedrijfje.
Zo begint het verhaal van ICT-dienstverlener NEH, vastgelegd in een boek ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan. Een boek over ambitie, groei (en ook groeistuipen), over uitdagingen, keihard werken. En: over de smaak van succes!
‘20 jaar NEH, Portret van een onderscheidend ICT-dienstverlener’, een fraai boek van 92 pagina’s, is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met NEH en fotograaf Stefan Ammerlaan.

Oud-topvoetballer Arie Haan vertelt over ‘lessons learned’ uit zijn Chinese jaren
Oud-topvoetballer en trainer Arie Haan kwam met Business Memoires in contact met het idee zijn memoires te laten schrijven.
Er kwam iets beters voor in de plaats. De ‘Business Memoires’ van Arie Haan werden een boek over werken en leven in China, met talloze humorvolle anekdotes en gelardeerd met interessante interviews met internationale zakenmensen in China die ingaan op Arie’s analyses en lessen.
Arie Haan’s ‘Business Memoires’ (170 pagina’s) kreeg de titel ‘Nee bestaat niet’ en is te koop in de Nederlandse boekhandels.

Tien interviews met CIO’s en CTO’s over de toekomst van IT: “We zoeken storytellers”
Dit boek, getiteld ‘Grensverleggers’, is een unieke verzameling opinies die de menselijke kant van de IT-wereld belichten en de toekomstige mogelijkheden binnen dit dynamische vakgebied verkennen.
Voor dit boek heb ik (samen met Marcel Krom) tien IT-toppers in Nederland geïnterviewd. CIO’s en CTO’s van onder meer PostNL, UWV, KLM, Defensie, Picnic, Fugro en Damen Shipyards delen hun inzichten en ervaringen. Ze schetsen hun ideeën bij de toekomst van IT én van de IT’er. Vooral over die laatste bevat het boek interessante visies: “We zoeken storytellers”.
Het boek biedt waardevolle perspectieven en inspiratie voor iedereen die betrokken is bij de IT-sector en de uitdagingen die daarbij komen kijken.
Ik ben trots op dit zeer inhoudelijke, prachtig vormgegeven boek. Ook ben ik dankbaar voor het vertrouwen dat Calco – in het bijzonder Jan-Willem Gelderblom – mij gaf om dit project te realiseren.
‘‘Grensverleggers’, 160 pagina’s. Fotografie: JW Kaldenbach. Grafisch ontwerp: Sietta Meynell. Uitgegeven door Calco, Amsterdam.
Opdrachtgevers over Business Memoires:
“Expeditie naar het verleden”
Het vastleggen van het verhaal van mijn bedrijf was een interessante ervaring. Een expeditie naar het verleden! De interviewer hielp mij de feiten boven tafel te halen en in perspectief te plaatsen. Fijn om ‘het verhaal’ op papier te hebben, met mijn visie op de gebeurtenissen.”
Piet Zoomers
Founder ‘Piet Zoomers modemall’Opdrachtgevers over Business Memoires:
“Mijn leukste verhalen, anekdotes en analyses uit twaalf jaar China”
Het samenstellen van mijn ‘Chinese memoires’ was een plezierige ervaring. De interviewer/ghostwriter hield het tempo hoog en de rode draad helder. Door logische en soms ook kritische vragen te stellen, kreeg hij mijn leukste verhalen, anekdotes en analyses uit twaalf jaar trainen in China boven water. Die wisselwerking heeft bijgedragen tot een eindresultaat waar ik trots op ben.”
Arie Haan
Oud-topvoetballer en trainer, onder meer van het Chinese Nationale voetbalelftal en van topclub tianjin Teda
Journalist, interviewer, mediatrainer, ghostwriter
Uw business memoires op papier zetten, dat is een zaak van zorgvuldigheid, inlevingsvermogen en kennis van ondernemen. Het vergt ook moed en doorzettingsvermogen. Ik zet graag mijn 25+ jaar ervaring als interviewer/trainer/ghostwriter in om u te gidsen. Samen met u zet ik de feiten op een rij, werk ik met u aan duiding en interpretatie en zorg ik ervoor dat uw visie helder wordt. U zult merken dat de gesprekken die wij voeren het geheugen opfrissen en dat uw verhaal steeds meer inhoud krijgt. Wat vooraf een hele exercitie leek, wordt een steeds plezieriger wandeling door de tijd. Zo ga ik samen met u op weg naar een document dat u – in welke vorm dan ook – met trots kunt aanbieden aan uw familie en relaties.
Arjen van der Sar
Business Memoires is een activiteit van:
van der Sar Communicatie
Damlaan 4, 7211 CJ EEFDE
WWW.SAR.NL
Meer weten over business memoires? Ga het gesprek aan.
Ik kom graag bij u langs om kennis te maken en om uw ideeën te bespreken. Krijgt u de smaak te pakken? Samen maken wij het ‘strijdplan’, aan de hand van een realistisch kostenplaatje.
Bel 06 – 53 47 08 79
Bel
0575 – 51 47 00 of 06 – 53 47 08 79