Business Story: laat het verhaal achter de waarde zorgvuldig vastleggen

De Business Story schetst een levendig en compleet beeld van een bedrijf dat wordt voorbereid om in andere handen over te gaan. Net als een portret dat de essentie van een persoon vastlegt, vangt dit document de essentie van de onderneming in woorden. Het document geeft potentiële kopers een helder, visueel en verhalend overzicht van wat het bedrijf te bieden heeft. Business Story: het verhaal achter de waarde, het DNA en de ziel van een bedrijf.

Uw bedrijf verkoopklaar maken? Denk aan uw Business Story

Business Story is een document dat het ‘narrative’ schetst van een bedrijf dat verkoopklaar wordt gemaakt. Het ‘verhaal achter de cijfers’, gebaseerd op interviews met de dga en, minstens zo belangrijk, met sleutelfiguren in (management) van het bedrijf. De mensen die het bedrijf drágen. Het document vertelt het verhaal dat verder gaat dan de beknopte schets die doorgaans wordt ontleend aan de jaarrapporten en website van het bedrijf. En het biedt inkleuring van het beknopte verhaal dat een DGA – al dan niet de ‘founding DGA’ – veelal vertelt bij de eerste kennismaking met een eventuele koper. 

De timing van het maken van een Business Story is cruciaal: dit moet gebeuren op het moment dat besloten wordt om het bedrijf verkoopklaar te maken of in de etalage te zetten. In dat stadium moet iemand bewust besluiten dat het verhaal achter de waarde een verschil kan maken in het overnameproces. 

De Business Story fungeert als een krachtig instrument om de immateriële kwaliteiten tastbaar te maken en te delen. Door het expliciet communiceren van de historie, cultuur, missie, visie en het unieke karakter van het bedrijf, vergroot dit document de kans op een duurzame en gewenste match met de juiste koper.

“Het verhaal dat verder gaat dan de beknopte schets die doorgaans wordt ontleend aan de jaarrapporten en website van het bedrijf.”

Strategische kopers en het belang van de Business Story

Onderzoek toont aan dat veel verkopende (familie)bedrijven bij de selectie van een koper niet uitsluitend naar het hoogste bod kijken, maar vaak veel waarde hechten aan de juiste strategische, inhoudelijke en culturele match. Niet-financiële motieven zoals continuïteit van het bedrijf, behoud van werkgelegenheid en bescherming van bedrijfscultuur zijn vaak doorslaggevend bij de keuze om in zee te gaan met een strategische koper. Familiebedrijven kiezen hierdoor regelmatig bewust voor strategische kopers – partijen die meer continuïteit kunnen bieden en oog hebben voor het unieke dna van de onderneming – zelfs als het geboden bedrag lager zou uitvallen.

Vooral deze strategische kopers hechten belang aan de onderliggende waarden, de menselijke factor, bedrijfstradities en het toekomstperspectief van het bedrijf. Het maakt voor de strategische koper in één oogopslag zichtbaar waar het bedrijf werkelijk voor staat – wat de aantrekkelijkheid voor deze groep kopers én de onderhandelingspositie van de verkoper significant kan versterken.

De ‘culturele fit’

De ‘culturele fit’ is een gekende factor die overnames doet slagen of doet mislukken. Het delen van de ‘zachte factoren’ die de bedrijfscultuur helder illustreren, helpen de onzekerheid bij kopers te verminderen en daarmee de kans op post-deal teleurstelling te verkleinen.  Dit vergroot de kans op een soepele overdracht en succesvolle integratie na de overname. De Business Story legt de brug tussen verkoper en koper en ondersteunt een duurzame bedrijfsoverdracht – in het bijzonder wanneer de nadruk ligt op continuïteit en culturele fit.

Drie goede redenen om een ‘Business Story’ te laten opstellen

  • Verhoogde waardeperceptie: Een goed samengesteld document geeft een compleet en boeiend verhaal van het bedrijf, wat beter zicht geeft op het verhaal achter de waarde van een bedrijf. Kortom: potentiële kopers krijgen een beter begrip van de unieke aspecten en het potentieel van het bedrijf.
  • Ondersteuning van de onderhandelingspositie: Met een duidelijk en goed gedocumenteerd overzicht kan het verkopende bedrijf sterke punten beter benadrukken en onderbouwen tijdens onderhandelingen. De koper heeft meer zicht de ‘softe’ plussen van het bedrijf.
  • Illustratie van groei en ontwikkeling: De Business Story laat de weg naar succes zien – met alle obstakels, groeipijnen, reorganisaties en wendingen die zijn overwonnen. Het laat zien hóé het succes tot stand is gekomen, wat het verhaal achter de cijfers is, en welke mensen en overtuigingen daarvoor verantwoordelijk zijn.

De Business Story legt de brug tussen verkoper en koper en ondersteunt een duurzame bedrijfsoverdracht – in het bijzonder wanneer de nadruk ligt op continuïteit en culturele fit.

De realisatie van een Business Story: het format

Het creëren van een Business Story komt tot stand tijdens ontmoetingen tussen een ervaren interviewer en het kernteam van het bedrijf. Wat kan het format zijn van een goede Business Story?

Samenvatting: De essentie van het bedrijf – Korte introductie van de missie, visie en kernwaarden. De unieke drijfveren en het DNA van de organisatie.

Ontstaansgeschiedenis en evolutie – Belangrijke mijlpalen en transformaties door de jaren heen. De invloed van sleutelfiguren die na de verkoop blijven en hun rol in de ontwikkeling

Cultuur en waarden – Wat de bedrijfscultuur uniek maakt en hoe deze is gegroeid. De kernwaarden die de organisatie drijven en hoe deze (concreet!) tot uiting komen in de dagelijkse praktijk en de resultaten.

Successen en Lessen – Hoogtepunten en success stories die het bedrijf hebben gevormd. Faalfactoren en de waardevolle lessen die daaruit zijn getrokken. Hoe het bedrijf heeft geleerd en zich heeft aangepast aan uitdagingen.

Leiderschapsvisie en Innovatie – De visie van de DGA en andere sleutelfiguren. Innovatieve benaderingen en de manier waarop het bedrijf voorop blijft lopen in de sector.

De menselijke factor – Persoonlijke verhalen van medewerkers, hun drijfveren en wat hen motiveert. Hoe de mensen achter het bedrijf de cultuur en het succes bepalen. De rol van teamwerk en samenwerking in de groei van de organisatie.

Praktisch

  • Productie, omvang: 10 pagina’s in bescheiden opzet, langer is ook mogelijk voor een meer volledig beeld van een wat grotere organisatie.
  • De Business Story is altijd tweetalig: zowel in het Nederlands als het Engels. Daarmee is het document direct geschikt voor zowel nationale als internationale kopers.
  • Aard document, opties:
    • Word document 
    • Vormgegeven PDF
    • Stijlvol boekwerkje, professioneel vormgegeven en gedrukt
  • Doorlooptijd:
  • Afhankelijk van opzet, aantal interviews: 4 tot 8 weken
  • Interviewer: Arjen van der Sar, zie www.sar.nl en https://www.linkedin.com/in/arjensar/